• WARSZTATY SZKOLNE

• Dnia 14 lutego grupa Plastyków uczestniczyła w warsztatach Nasza Wystawa zorganizowanych przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki. Uczestnicy wcielili się w zespół pracujący nad własną wystawą. Po dokładnym przeanalizowaniu prac eksponowanych na wystawie Pejzaż malarstwa polskiego przenieśli się do sali warsztatowej, gdzie powstał ich osobisty koncept wystawienniczy. Stworzone przez uczniów prace były niezwykle kreatywne, oryginalne i co więcej miały moc wzbudzania silnych emocji u odbiorców.

• Warsztaty

• 20 października uczniowie wzięli udział w warsztatach Maluj jak Rembrandt zorganizowanych przez Zamek Królewski w Warszawie.Było to niecodzienne spotkanie z obrazami jednego z największych mistrzów europejskiego malarstwa - Rembrandta, które należą do najcenniejszych dzieł sztuki w polskich kolekcjach.Dzięki najnowszej technologii uczniowie sami mogli poczuć się jak holenderski geniusz i wypróbowali stosowane przez niego techniki malarskie w innowacyjnej aplikacji Glaze.

• Warsztaty menadżerskie na Uczelni Łazarskiego – wycieczka klasy 3D

• W piątek 8 grudnia klasa 3D wraz z wychowawczynią, p. Agnieszką Mycyk, wybrała się na warsztaty menadżerskie na Uczelnię Łazarskiego w Warszawie. Na początek wysłuchaliśmy interesującego wykładu p. dr-a Martina Dahla pt. „Warsztat umiejętności miękkich dla młodego menadżera”. Następnie zwiedziliśmy Uczelnię pod okiem oprowadzających nas studentów, którzy wyczerpująco odpowiedzieli na nasze pytania dotyczące studiowania. W dalszej kolejności uczestniczyliśmy we wspaniałych zajęciach pt. „Warsztat wystąpień publicznych dla młodego menadżera”, które prowadziła p. Anastasiia Menshykova. Podczas zajęć uczniowie z różnych szkół wzięli udział w debacie, którą, głosami zgromadzonej publiczności, zwyciężył uczeń PLON „Klasyk” – Maksym Shapirenko. Naszą wycieczkę zwieńczyło wspólne zdjęcie pod bożonarodzeniową choinką w auli Uczelni Łazarskiego. Wycieczka dostarczyła nam niezapomnianych przeżyć – mamy nadzieję na kolejne spotkania na Łazarskim!

• Wycieczka - Beskid Śląski

• Tegoroczna końcówka października była wyjątkowo kapryśna pod względem pogody. Mimo wszystko, wyposażeni w ciepłe ubrania i zapał do zwiedzania, w dniach 25-29 października jako grupa 5-ciu uczniów z klasy 2D wraz z opiekunem - prof. Michałem Grzegorkiem wybraliśmy się na południe Polski by eksplorować pasmo Beskidu Śląskiego. Już od pierwszego dnia urzekała nas paleta kolorów jesieni, wszelkie odcienie złotej i pomarańczowej barwy wypełniały krajobraz łańcuchów górskich okolic Szczyrku, gdzie nocowaliśmy. W planie wycieczki były nie tylko 2 najpopularniejsze szczyty górskie do zdobycia (Skrzyczne i Klimczok), ale również miasteczka beskidzkie i ich walory. Zachwyciła nas architektura Pałacu Myśliwskiego Habsburgów w Wiśle, pełniącego obecnie funkcję informacji turystycznej. Wsłuchiwaliśmy się w szum najdłuższej polskiej rzeki - Wisły, która w mieście o tej samej nazwie jest cicho szemrzącym potokiem - tak różnym od potężnej rzeki, do jakiej przywykliśmy podczas poruszania się po Warszawie. Podziwialiśmy również położoną wysoko na wzgórzu zamkowym romańską rotundę św. Mikołaja i św. Wacława w Cieszynie, której słynną sylwetkę kojarzymy z rewersu banknotu 20-złotowego. Cieszyn roztaczał przed nami swój urok po obu stronach rzeki Olzy - polskiej i czeskiej. Pasma okolicznych gór były najlepiej widoczne z najwyższego szczytu Beskidu Śląskiego - Skrzycznego (1257 m n.p.m.), gdzie wjechaliśmy kolejką krzesełkową. Na horyzoncie dostrzegliśmy Beskid Żywiecki, Beskid Mały a momentami podczas krótkich prześwitów w dali przebłyskiwały Tatry oraz Babia Góra. Widok z Klimczoka był równie porywający i pozwalał skupić się na detalach topografii Szczyrku i okolic. Wracając w niedzielę zatrzymaliśmy się w Katowicach, gdzie dla chętnych była możliwość skorzystania z Nauczycielem z Mszy Świętej w Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Tę wycieczkę zapamiętamy na długo, a słoneczna pogoda w drodze powrotnej doskonale ilustrowała nasze nastroje. W porze kolacji dołączyliśmy do internatu, powróciwszy zregenerowani i w pełni sił witalnych z bagażem wspomnień i obrazami beskidzkiej jesieni w pamięci.

• 15 X - Dzień Papieski

• Co to był za... Dzień Papieski!

15 października 2023 roku odbył się XXIII Dzień Papieski pod hasłem "Święty Jan Paweł II Cywilizacja życia". W ramach obchodów Dnia Papieskiego uczniowie szkoły, wśród których są stypendyści Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia, pomagali w przygotowaniach i przebiegu miasteczka rodzinnego w parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie-Płudach, organizowanego przez stypendystów Warszawskiej Wspólnoty Akademickiej FDNT. Młodzież zaangażowała się w kiermasz ciast oraz zapewniła takie atrakcje jak malowanie twarzy, loteria, skręcanie balonów. Dzięki ogromnemu poświęceniu i zaangażowaniu uczniów, pomimo zimnej pogody, był to przepiękny Dzień Papieski, który zapamięta się z uśmiechem na twarzy!

• Dzień Papieski

• W przeddzień Dnia Papieskiego reprezentanci szkoły włączyli się w pomoc dla stypendystów Warszawskiej Wspólnoty Akademickiej Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" w organizacji prezentacji wspólnoty w ramach XX rajdu rowerowego "Za papieżem na rowerze". Rajd zorganizowało Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące "Wyspa JPII". Uczniowie mieli możliwość zwiedzania muzeum, zapoznania się z historią Bitwy Warszawskiej oraz Sanktuarium św. Jana Pawła II w Radzyminie oraz wzięcia udziału w konkursie wiedzy o świętym Papieżu Polaku. Również w trakcie tego wydarzenia powiedzieli kilka słów o sobie i życiu w szkole i internacie.

• Czersk

• Dnia 29 września 2023 roku odbyła się wycieczka klas 2B i 2D do Góry Kalwarii i Czerska. Uczniowie po śniadaniu odebrali prowianty i wyruszyli w podróż. Z dworca kolejowego Warszawa Zoo mieliśmy bezpośredni pociąg do Góry Kalwarii. Spacerując po tym urokliwym miasteczku oddalonym ok. 40 km od Warszawy dowiedzieliśmy się wiele na temat jego historii, założeń urbanistycznych, gospodarki, ludności i zabytków. Wykład na temat zagadnień historycznych wygłosiła p. prof. Anna Kosiarska, a na temat geografii wypowiedział się p. prof. Michał Grzegorek. Opiekunowie wycieczki zabrali następnie uczestników na spacer do Czerska, gdzie rozpoczęło się zwiedzanie ruin zamku zniszczonego podczas potopu szwedzkiego. O burzliwych dziejach tego miejsca usłyszeliśmy od pani Profesor, która wprowadziła szeroki kontekst historyczny i zarysowałą tło czerskiej historii. Odpoczywając na rynku czerskim w oczekiwaniu na autobus, mieliśmy okazję obserwować intensywne prace sadownicze podczas zbiorów jabłek, skąd ten region słynie. Następnie wróciliśmy autobusem do Warszawy, pełni wrażeń i wiedzy. Wycieczka z pewnością na długo pozostanie w pamięci.

• Pamiętamy - 18 IX

• 18 września 2023 roku, nasza szkolna społeczność spotkała się, aby uroczyście uczcić pamięć tych, którzy polegli w walce o ojczyznę. Klasa 2A przypomniała tragiczne losy Polaków i opowiedziała o agresji niemiecko-sowieckiej wobec Polski. Usłyszeliśmy najbardziej znane utwory dokumentujące wojnę, takich autorów jak Krzysztof Kamil Baczyński, Władysław Broniewski, Konstanty Ildefons Gałczyński, Tadeusz Różewicz i Gustaw Herling-Grudziński.

• Szlakiem Piastowskim

• W dniach 2-4 czerwca odbyła się wycieczka szkolna do Wielkopolski. W wycieczce udział wzięło 25 uczniów o najwyższych średnich ocen i najlepszym zachowaniu. Opiekę sprawowali: p. prof. Alicja Markiewicz, p. prof. Tomasz Bartel i p. prof. Michał Grzegorek.

Pierwszego dnia swe uroki odkrył przed nami Poznań. W Muzeum Narodowym podziwialiśmy malarstwo polskie - poznaliśmy dzieła takich wybitnych artystów jak Matejko, Chełmoński, Podkowiński, Fałat czy Malczewski. Duże wrażenie zrobił na nas najcenniejszy obraz tego muzeum - jedyne dzieło impresjonistów w Polsce: Plaża w Pourville autorstwa Claude'a Moneta. Po zwiedzaniu udaliśmy się na spacer na rynek, uczestniczyliśmy w tradycyjnym spektaklu, jakim był pokaz trykających się rogami koziołków na wieży ratuszowej w południe; zachwycaliśmy się pięknem barokowej architektury kościoła farnego a następnie poznaliśmy ciekawą historię Powstania Wielkopolskiego opowiedzianą przez panią przewodnik w Wielkopolskim Muzeum Niepodległości. Ta placówka zrobiła na nas wrażenie, gdyż eksponaty były na wyciągnięcie ręki, mogliśmy poczuć się jak powstańcy walczący o polskość Wielkopolski ubierając stroje sprzed 100 lat, dzierżąc karabiny w ręku i doświadczając atmosfery tamtych lat. Już teraz nie obce są nam nazwiska takie jak Drzymała czy Paderewski. Po wrażeniach historycznych czas powrócić do rzeczywistości - a dokładniej do restauracji czeskiej Pyśna Chalupa przy rynku, gdzie czekał na nas wyśmienity lunch. Popołudniowy spacer po Ostrowie Tumskim dostarczył wielu cennych informacji z historii - odwiedziliśmy między innymi Katedrę Poznańską z grobami Mieszka I oraz króla Bolesława Chrobrego. Wieczorne zakwaterowanie i obiadokolacja w hotelu Victoria w Łubowie były ostatnimi punktami tego bogatego w wydarzenia dnia. Dość szybko, po wieczornym Apelu Jasnogórskim udaliśmy się na zasłużony wypoczynek.

Drugiego dnia, w sobotę, celem naszej porannej wyprawy było Gniezno. Po odwiedzeniu Muzeum Początków Państwa Polskiego mieliśmy już pewne pojęcie na temat plemion zakładających naszą Ojczyznę, na temat Chrztu Polski. Po wysłuchaniu wykładu geograficznego o Pojezierzu Gnieźnieńskim i jego polodowcowej przeszłości oraz krajobrazie i ekonomice regionu - spacerkiem udaliśmy się pod Katedrę Gnieźnieńską - na miejsce mszy papieskiej św. Jana Pawła II podczas jego wizyty w 1997 roku. Przeszliśmy przez słynne drzwi gnieźnieńskie, by wewnątrz Kościoła podziwiać piękny ołtarz, na którym w srebrnym sarkofagu spoczywają szczątki św. Wojciecha. Wizytę w Gnieźnie zakończyliśmy pysznymi pierogami w wielu smakach, które zaserwowała nam Pierogarnia Siódme Niebo. Po zjedzeniu obfitej porcji doskonale wiedzieliśmy skąd wzięła się nazwa tego przybytku. Drugą część dnia aż do obiadokolacji spędziliśmy na Polach Lednickich. Oddaliśmy się bez reszty atmosferze miejsca - były śpiewy i tańce w rytm katolickiej muzyki uwielbienia, były rozmowy z młodzieżą z innych państw, wspólna modlitwa, zabawy sportowe w gronie rówieśników, było przekazywane sobie nawzajem błogosławieństwo. Radość wypełniła głęboko nasze serca, co zresztą dało wyraz radosnym kołysaniom i przekazywaniu sobie iskierki Ducha Świętego po obiadokolacji w kręgu, gdy trzymaliśmy się za ręce.

Trzeci dzień rozpoczął się od wycieczki do Biskupina. Muzeum Archeologiczne pod gołym niebem pozwoliło nam przenieść się w czasie do epok prehistorycznych - do epoki kamienia, brązu i żelaza. Na drodze spaceru spotkaliśmy ludzi jakby żywcem przeniesionych z tamtych zamierzchłych czasów. Wysłuchaliśmy opowieści snycerza, mincerza, garncarza, wikliniarza, bartnika i krzemieniarza o ich rzemiosłach. Zapoznaliśmy się z prostotą konstrukcji domów z drewna i gliny, krytych trzciną. W drodze powrotnej do Warszawy odwiedziliśmy Licheń, zjedliśmy obiad w Domu Pielgrzyma Arka, przeszliśmy w dowód wdzięczności Matce Boskiej za wycieczkę wokół ołtarza w charakterze wotywnym, chętni wdrapali się na wieżę obok bazyliki, a centralnym punktem pobytu w Licheniu była Msza Święta w nawie głównej Sanktuarium.

Powrotna droga do Warszawy usłana była muzyką, niektórzy podchodzili do mikrofonu w autokarze i dali wyraz artystyczny swojej radości. Do celu wiózł nas kierowca - Pan Szymon - mistrz Polski w kick-boxingu. Żałujemy tylko jednego, że czas tak szybko płynął i wycieczka tak prędko się skończyła. Wspomnienia przeżytej radości, bogactwo wiedzy z historii, architektury i geografii regionu, przeżycia duchowe Lednicy i Lichenia pozostaną jednak z nami na długo! Jesteśmy przekonani, że warto się dobrze uczyć i wzorowo zachowywać - co otworzyło przed nami tak wspaniałą perspektywę, jaką była obecność na tej wycieczce. Niech będzie to zachęta dla pozostałych Uczniów, by włożyli całe swoje serce w naukę i dobre zachowanie w Szkole - bo warto!!!

• Wycieczka - 2 maja

• Dnia 2 maja 2023 roku społeczność Polonijnego Liceum Ogólnokształcącego Niepublicznego Klasyk udała się na wycieczkę plenerową do Otwocka. Pociągiem SKM dojechaliśmy do stacji Świder, która nazwę swą zawdzięcza malowniczo płynącej w tych stronach rzece - celowi naszej eskapady. Opiekę nad Uczniami sprawowali p. prof. Klaudia Niemira i p. prof. Michał Grzegorek, który okraszał spacer ciekawostkami i informacjami na temat rzeki. Uczniowie między innymi dowiedzieli się, że rzeka Świder przez krótki okres czasu była granicą zaborów (po trzecim rozbiorze Polski), że przyrodą nadświdrzańską zachwycał się i inspirował włoski malarz Michał Elwiro Andriolli, który jako pierwszy poczynił ilustracje do Pana Tadeusza. Trasa wycieczki podążała szlakiem niebieskim, wzdłuż  rezerwatu przyrody doliny Świdra. Rzeka wiła się licznymi zakolami, niekiedy odsłaniając przed nami piaszczyste plaże, innym razem rozległe łąki, najczęściej zaś - leśne dukty nierzadko biegnące po stromych zboczach doliny. Pokonywanie różnicy wzniesień, wdrapywanie się na skarpy rzeczne i spacerowanie długimi ścieżkami doprowadziło nas finalnie do ujścia rzeki do Wisły. Po tym długim spacerze należał się nam odpoczynek - w miłych okolicznościach przyrody część uczniów zachwycała się panoramą oddalonej ponad 20-cia kilometrów od nas Warszawy, inni dostrzegali ślady działalności nadwiślańskich bobrów, inni wsłuchiwali się w spokojny nurt rzeki a część postanowiła odpoczywać mocząc nogi w płytkiej wodzie przy brzegu. Rozsiedliśmy się na skarpie i delektowaliśmy pięknem przyrody, która dopiero co obudziła się do życia ukazując swoje wiosenne oblicze. W drodze powrotnej skorzystaliśmy z komunikacji autobusowej. Pełni wrażeń po przebytych około 13 km pieszo obiad na naszej stołówce smakował tego dnia naprawdę wyjątkowo!

• Wycieczka - 1 maja

• Dnia 1 maja 2023 roku Uczniowie PLON Klasyk odwiedzili Pałac w Wilanowie. Blisko 60-osobową grupą udaliśmy się autobusami komunikacji miejskiej do Pałacu, gdzie czekały już na nas panie przewodniczki. O godzinie 10:30 eksplorację pałacu rozpoczęła pierwsza grupa, druga tura podjęła zwiedzanie kwadrans później. Wnętrza rezydencji króla Jana III Sobieskiego zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Co krok napotykaliśmy oryginalne pamiątki związanie z Królem i jego małżonką - Marysieńką, zachwycaliśmy się stylistyką barokową sali balowej czy sypialni królewskich, słuchaliśmy ciekawych opowieści obu pań przewodniczek, które podjęły się opieki obu tur naszej eskapady. Wśród nas znaleźli się ochotnicy, którzy chcieli przekonać się jak wygodny był strój szlachecki tamtych czasów - dzięki uprzejmości obsługi muzeum mogli przymierzyć stroje z epoki baroku. Interesujących opowieści i ciekawostek na temat wnętrz, ich przeznaczenia i dekoracji usłyszeliśmy naprawdę wiele. Pracownice oprowadzające nas po rezydencji pozwoliły również zrozumieć symbolikę dekoracji ujętą w rzeźbach, malarstwie czy architekturze wnętrz pałacowych. Na koniec zwiedzania mieliśmy możliwość podziwiania zbiorów dzieł sztuki zgromadzonych przez dawnych mieszkańców pałacu. Po ponad godzinnym zwiedzaniu wyszliśmy z pałacu, by korzystając z słonecznej pogody móc oddać się relaksowi w ogrodach przypałacowych. Spacerowaliśmy nad jeziorem, podziwialiśmy ogrody barokowe i cieszyliśmy się promieniami mocnego słońca doskonale rozświetlającymi ogród kwiatowy. Opiekę nad uczestnikami wycieczki sprawowali: pani Ola, pan Mateusz i pan Michał, a całe przedsięwzięcie udało się zrealizować dzięki nieocenionej pomocy p. prof. Tomasza Bartla (dziękujemy!). Jesteśmy przekonani, że wiedza historyczna i artystyczna na temat pałacu, jego mieszkańców i całej epoki długo pozostanie w naszej pamięci i będzie procentować na lekcjach szkolnych z przedmiotów humanistycznych!

• Miłość i obowiązek

• W dniu 31 marca klasy 2a i 3a udały się wraz z nauczycielką historii prof. Anną Kosiarską do
            Zamku Królewskiego, gdzie w Pałacu pod Blachą obejrzały wystawę poświęconą powstaniu
            styczniowemu z 1863 roku. Autorzy wystawy przeprowadzili nas chronologicznie od wydarzeń
            poprzedzających wybuch powstania ( pogrzeb generałowej Sowińskiej, pogrzeb pięciu poległych),
            poprzez brankę , wybuch powstania, poszczególne potyczki zbrojne, rozstrzelania na stokach Cytadeli
            i na placu Łukiskim w Wilnie po zsyłki na Syberię. Mogliśmy zobaczyć stroje i biżuterię ( bransoletki w
            kształcie kajdan)towarzyszącą żałobie narodowej. W czasie powstania styczniowego popularność
            zyskała fotografia. Dzięki temu, że na wystawie umieszczono kilkadziesiąt zdjęć, mogliśmy spojrzeć
            wielu powstańcom prosto w twarz.
            Na ekspozycji zamieszczono szereg obrazów namalowanych przez samych uczestników zrywu
            powstańczego Maksymiliana Gierymskiego, Adama Chmielowskiego ( świętego brata Alberta) i mniej
            znanego Ludomira Benedyktowicza, który w powstaniu stracił rękę i malował swoje obrazy przy
            pomocy protezy. Nie mogło również zabraknąć obrazów Jana Matejki ( „Polonia”) i Artura Grottgera,
            którzy, choć sami nie brali udział w powstaniu, to wspierali walczących, między innymi organizując
            przemyt broni. Zobaczyliśmy dyptyk Grottgera „Pożegnanie i powitanie powstańca”, który
            reprodukowany jest w każdym podręczniku do historii i literatury. Podobnie jak cykl malarza
            zatytułowany „Polonia”, pełen dramatyzmu, cierpienia i rodzinnych dramatów, jak choćby ryciny
            ”Branka” i „Żałobne wieści”. Niezwykle refleksyjny okazał się inny obraz Grottgera zatytułowany „ W
            saskim ogrodzie”, który uzmysłowił nam, że każda wojna niesie za sobą ofiary po obydwu stronach.
            W ostatnich salach wyeksponowano pełne dramatyzmu obrazy Jacka Malczewskiego poświęcone
            zsyłkom na Syberię: „ Wigilia na Syberii” , „Śmierć powstańca” i „Odpoczynek w kopalni”.
            Wystawa została zorganizowana dzięki współpracy polskich instytucji z ośrodkami
            ukraińskimi i litewskimi. Dzięki tej współpracy mogliśmy zobaczyć dzieła sztuki sprowadzone z
            Lwowskiej Galerii Sztuki i z Litewskiego Muzeum Narodowego. Ta ostatnia instytucja udostępniła na
            potrzeby warszawskiej wystawy unikalne przedmioty należące do 20 z 21 ofiar egzekucji na placu
            Łukiskim w Wilnie, odnalezionych w 2017 roku na Górze Giedymina i pochowanych uroczyście z
            honorami w 2019 roku na cmentarzu na Rossie w Wilnie. Jedną z tych ofiar był Konstanty Kalinowski,
            który niedługo przez egzekucją napisał w języku białoruskim „Listy spod szubienicy”.

• Lekcja historii

• W dniu 22 marca wybrane klasy z naszej szkoły udały się na nieodległą od naszej placówki ulicę Strzelecką. Tam w budynku pod numerem 8 na przełomie lat 1944 -1945 mieściła się kwatera główna NKWD na terenie Polski lubelskiej, która następnie do 1948 roku pełniła rolę więzienia śledczego Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego. Zwiedzanie miejsca pamięci było nawiązaniem do uroczystości Żołnierzy Wyklętych, obchodzonego w naszym liceum  1 marca wyjątkowo uroczyście.

Podczas wycieczki dowiedzieliśmy się jakie zbrodnie i ludzkie dramaty wiązały się z „wyzwoleniem” Polski przez Armię Czerwoną. Zobaczyliśmy na czerwonej mapie Warszawy jak wiele istniało wówczas podobnych do Strzeleckiej 8 miejsc kaźni, więzień i obozów, przez które przewinęły się setki żołnierzy niepodległościowych. Poznaliśmy sylwetki wielu z nich.  Największe wrażenie zrobiło na nas zwiedzanie piwnic, dawnych cel więziennych, na których ścianach zachowały się inskrypcje przetrzymywanych tam osób. Jedna z nich brzmiała „śmierć naszym wybawieniem” . Doskonale oddawała  ona stan ducha więźniów  poddawanych podczas śledztwa okrutnym torturom.

Wycieczka została zorganizowana przez wicedyrektor Annę Kosiarską, która dziękuje za uczestnictwo i  za opiekę nad młodzieżą  wicedyrektor Małgorzacie Zarzeckiej, profesor Annie Olejarczyk oraz profesorom Tomaszowi Bartlowi i Kamilowi Cichockiemu.

• SZKOLNY KONKURS ,, SŁYNNE POLKI”

• W dniach 6-8 marca 2023 roku odbył się w naszej szkole konkurs poświęcony wybitnym polskim kobietom, które w różnych dziedzinach przysłużyły się Polsce. Są to : Irena Sendlerowa, Karolina Lanckorońska, Maria Skłodowska - Curie, Irena Szewińska, Olga Boznańska oraz Helena Modrzejewska.

Każda klasa wylosowała jedną z Polek i przygotowywała się przez miesiąc do konkursu.

Konkurs przebiegł w 3 etapach : test wiedzy o słynnej Polce, plakat oraz scenka z życia sławnej Polki.

Poziom konkursu był bardzo wysoki, młodzież zintegrowała się przy przygotowaniach do konkursu, a sam finał wywołał wiele emocji.

Zwycięzcą konkursu została klasa 3b/d, podopieczni p. Anny Pawłowskiej , którzy okazali się najlepsi na każdym etapie konkursu. Dzięki tej klasie poznaliśmy postać wybitnej polskiej aktorki Heleny Modrzejewskiej.

W nagrodę klasa ta wraz z wychowawcą uda się na kolację do restauracji oraz na spektakl w teatrze Rampa.

Klasa 1a/c została wyróżniona za plakat o Irenie Sendlerowej.

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie, pomysłowość i kreatywność.

Do zobaczenia za rok w 2 edycji konkursu.

• Żołnierze Wyklęci Ku Waszej Pamięci

• W dniu 1 marca 2023 roku po raz kolejny społeczność naszej szkoły uczciła pamięć Żołnierzy Wyklętych. Z tej okazji odbył się uroczysty apel, na który złożyły się wiersze, wspomnienia i pieśni w wykonaniu chóru szkolnego.

Mogliśmy też obejrzeć zdjęcia i fragmenty filmów dokumentalnych, poświęconych ofierze i tragedii Żołnierzy Niezłomnych.

Bardzo poruszyła nas historia i postawa Danusi Siedzikówny ps. Inka – naszej rówieśniczki, która z poświęceniem oddała życie za Wolną Polskę.

Cześć i Chwała Bohaterom!

• Otwarte Laboratoria 2022/2023

• W dniu 16 lutego odbyło się  kolejne spotkanie uczniów naszej szkoły z pracownikami naukowymi SGGW w Warszawie w ramach programu: Otwarte Laboratoria 2022/2023 – dla uczniów klas licealnych.
            Gościliśmy w  INSTYTUCIE BIOLOGII w KATEDRZE BIOCHEMII I MIKROBIOLOGII w pracowni
            Pani  Adiunkt    dr Joanny Banasiewicz. Klasy o profilu biologiczno-chemicznym  -  I C i II C miały wyjątkową okazję uczestniczyć w zajęciach laboratoryjnych pt. "Mikroorganizmy kolonizujące pożywienie. Obserwacje mikroskopowe z wykorzystaniem wybranych technik"

Organizacji i opieki nad uczniami podjęły się  prof. Laura Markowska i prof. Monika Kloch.

W ciągu czterech godzin zajęć laboratoryjnych uczniowie  samodzielnie przygotowywali preparaty mikroskopowe mikroorganizmów znajdujących się w naszym pożywieniu, ale także samodzielnie  dokonali  barwienia metodą Grama i rozpoznania. Poznali też tajniki biotechnologii tradycyjnej w postaci obserwacji różnych rodzajów fermentacji i ich praktycznego zastosowania. Współpraca miedzy przedmiotowa nauczycielek chemii i biologii ma się świetnie w naszej szkole. Dzięki takim lekcjom udaje się rozbudzić w naszych uczniach pasje naukowców. Pokazujemy, ze biologia i chemia to nie tylko książkowa wiedza, ale i dobra zabawa.

Ostatnie zdjęcie przedstawia wyhodowane  na podłożu agarowym mikroorganizmy kolonizujące nasze  „czyste ręce”.

• Polonijne Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne „Klasyk”
      • Sekretariat: (+48) 22 743 49 64, (+48) 22 780 23 00 Dyrekcja: (+48) 880 159 554 Internat: (+48) 602 512 869 Internat - wychowawca dyżurny: (+48) 690 566 250 Nr konta bankowego Bank PKO BP Nr 46 1020 1097 0000 7902 0188 4790
      • ul. Matuszewska 20 03-876 Warszawa Poland

• „Wspieranie dzieci i młodzieży polonijnej oraz polskiej mieszkającej poza granicami Polski 2023”.